tips om wakker te blijven tijdens het studeren

4 Tips om wakker te blijven tijdens het studeren

Iedere student heeft het wel een keer gedaan. Je hebt je (weer) niet aan je studieplanning gehouden en bent veel te laat begonnen met het leren voor je tentamen. Nu moet je een nachtje doorhalen. Maar hoe kun je wakker blijven tijdens het studeren, zodat je alsnog goed voorbereid je tentamen kunt maken? In deze blog: 4 tips om wakker te blijven tijdens het studeren.

Tip 1: Bewegen

Bewegen stimuleert je bloedsomloop. Dit zorgt weer voor meer energie en een betere focus. Om wakker te blijven is het daarom essentieel om veel te bewegen. Probeer iedere 20 minuten even te wandelen. Zo pas je direct de pomodoro techniek toe en kun je productief studeren.

Tip 2: Luister naar muziek

Muziek prikkelt onder andere je motorische gebieden. Klinkt ingewikkeld maar het houdt simpelweg in dat je hersens actief worden en blijven. Om wakker te blijven raden wij je daarom aan naar muziek te luisteren tijdens het studeren. Iedere muzieksoort heeft weer een andere invloed op je hersenen. In dit geval heb je energie nodig. Diverse onderzoeken raden je dan aan te luisteren naar techno of pop muziek.

Tip 3: Drinken

Nee, niet direct aan een leuk drankspelletje denken. Je had het misschien niet verwacht maar om wakker te blijven kun je koffie drinken. Echter moet je niet te veel koffie (met suiker) drinken. Probeer maximaal 4 bakjes koffie te drinken. Te veel koffie verslechtert namelijk je concentratie. Zo kan te veel koffie namelijk zorgen voor angstgevoelens of rusteloosheid. Om wakker te blijven kun je natuurlijk ook een energiedrankje drinken. Het drinken van veel water helpt je ook om wakker te blijven.

Tip 4: Eten

Eet energierijke voeding. Denk aan een appel, banaan, eitje of aan amandelen. Deze voedingsstukken zitten vol met calorieën, waarvan jij weer energie krijgt. Zie een lijst van eten waarvan je energie krijgt hieronder.

Eten Toelichting
YoghurtYoghurt zit vol met proteïne, waarvan je veel energie krijgt. Ook kun je honing op de yoghurt doen om nog meer calorieën binnen te krijgen. Tevens is yoghurt zelfs ’s nachts (vinden wij) lekker.
ChocoladeCacao zorgt ervoor dat je alerter wordt. Dit is natuurlijk handig als je een nachtje door moet halen. Cacao zit bijvoorbeeld in diverse chocolade reepjes.
Crackers en rijstwafelsOok crackers en rijstwafels met bijvoorbeeld pindakaas geven je een energieboost.

Wanneer je gaat eten om een energieboost te krijgen moet je er wel voor waken dat je niet te veel ‘snelle suikers’ consumeert. Hierdoor krijg je namelijk later in de nacht een inkakker, wat je natuurlijk niet wil. Eet dus gedurende de nacht kleine snacks om je energiek en gefocust te blijven voelen.

Hopelijk heb je nu genoeg tips om wakker te blijven tijdens het studeren. Heb je ook al eens een nachtje doorgehaald en heb je gebruik gemaakt van handige tips die nog niet in deze blog benoemd zijn? Laat dan een reactie achter met jouw tip(s)!